Ontstaan / doel

logo smaak zit tussen je orenDrie ondernemers uit Venray en omgeving pakten in 2013 het idee op om het Venrayse smaakevenement Smaak zit tussen je oren (SZTJO) te organiseren. De aanleiding hiervoor was het feit dat regio Venlo benoemd werd tot Hoofdstad van de Smaak in 2013 en omdat er in Venray geen evenementen rondom eten meer bestonden.

Het doel van SZTJO is om meer bekendheid te geven en bewustwording te creëren rondom de smaken van de regio; de horeca ondernemers, agrariërs en producenten van voedingsmiddelen uit de regio Venray. De naam van het evenement ontstond vanuit de gedachte een titel/thema te bedenken passend bij voedsel, proeven en beleven, maar waar ook Venray bekend om staat: psychiatrie. Vele studies zijn er gedaan om te kijken in hoeverre je brein jouw smaak beïnvloedt. Smaak zit namelijk niet alleen in je mond, maar juist ook tussen je oren. Kernwaarden van SZTJO zijn dan ook gericht op bewustwording, educatie en gezondheid.